darewit Inkubatory do jaj animar terrarystyka Poid?a, karmid?a, inkubatory, siatki
(zwierz?ta, og?oszenia)
Og?oszenia, zwierz?ta,

Katsura szabo

kura
Podczas moich podróży po Japonii wielokrotnie odwiedzałem wystawę Pana Itsumi Hiroyoshi. Zwykle wszyscy hodowcy robili sobie na końcu pamiątkowe zdjęcie. Kiedyś mój japoński przyjaciel powiedział mi żartobliwie, że Europejczyka można od razu zauważyć.
– No tak – pomyślałem – sto kilo, inne rysy twarzy.
– Ubiór, wyróżnia cię ubiór – dokończył.


Moja miodowa kurtka zupełnie nie pasowała do stonowanych strojów pozostałych hodowców. Wprost wrzeszczała swoją odmiennością. Kiedy następnego dnia przechadzałem się ulicami Kyoto, ze zdumieniem odkryłem, że prawie wszystkie samochody były białe, czasem czarne. Niezwykle rzadko spotkać można było żółte, niebieskie lub jakiekolwiek inne o wyróżniających się barwach.


Mój japoński przyjaciel, Imamura Ysutaka z Kumamoto na Kiusiu, hodowca higo chabo, z którym przygotowuję do druku album o japońskich rasach kur, tak pisał o stosunku Japończyków do bieli i czerni.
„Wśród japońskich ras kur często pojawia się biała odmiana barwna (całe upierzenie). Dla Japończyków biel stanowi święty i jednocześnie tajemniczy kolor. Od wieków odnajdowano występujące w świecie zwierząt albinosy i czczono je jako „posłańców bogów”. Po dziś dzień w chramie Ise (najważniejszy chram religii shinto) z zasady poświęca się bogom białe shoukoku, które dawniej wręczano ponoć w darze cesarzom. Wydaje się, że nawet dziś zamiłowanie Japończyków do bieli jest silniejsze niż u ludzi z Zachodu. Fakt, że stworzono tak wiele białych ras lub odmian kur japońskich, na czele z shoukoku czy onagadori, odzwierciedla szacunek, jakim Japończycy darzą tę barwę oraz ich charakterystyczne upodobanie względem niej.
kura Japończycy lubią także przeciwieństwo bieli, czyli czerń. W malarstwie tuszowym od dawna wykorzystuje się tylko tę jedną barwę. Stosowana jest także z upodobaniem w ceramice - do wyrobu czarek do herbaty czy talerzyków. W japońskiej kulturze kulinarnej wykorzystuje się czarne naczynia, co jest charakterystyczne w skali świata. Mimo że czerń oznacza zerowe nasycenie barw, w malarstwie tuszowym mówi się, że barwa ta zastępuje pięć podstawowych kolorów. Z wykorzystaniem tylko czarnego tuszu i światłocienia z powodzeniem oddaje się barwy krajobrazów. Z kolei w ceramice czerń tworzy swego rodzaju mikrokosmos, w którym ujawnia się piękno połysku szkliwa lub matowa głębia czarnych naczyń. Uczucia Japończyków przyciąga niejednolita siła ekspresji, którą posiada czerń. Również fakt, że Japończycy mają czarne włosy, pogłębia ich związek z tą barwą. Delikatny połysk zieleni lub fioletu na oświetlonych blaskiem słońca czarnych piórach kur japońskich posiada ten sam czar, jaki mają włosy japońskich kobiet”.
Katsura szabo wpisuje się idealnie w tę oszczędną estetykę japońską. A odmianę tę widziałem u prawie każdego hodowcy szabo, którego odwiedziłem. Inne odmiany barwne jedynie jej towarzyszyły. Okina szabo występuje jedynie w odmianie białej. Higo szabo są tylko białe i czarne. Nie spotkałem innej poza białą szabo itoke i sakage (botan).


(...)
(...)




Tekst i zdjęcia:
Stanisław Roszkowski



kura, drób,

cały artykuł jest opublikowany w najnowszym, lipcowym numerze f&f – 07/2019 (246)
szukaj w kioskach, urzędach pocztowych (lista na:www.poczyta.pl), empikach lub zamów prenumeratę




STRONA GŁÓWNA


Wydawnictwo Fauna&Flora Adres: 45-061 Opole ul. Katowicka 55. Tel. 77/402-54-32. Tel./fax: 77/402-54-31. e-mail:redakcja@faunaflora.com.pl
Redakcja gazety: zespół. Redaktor naczelny: Marek Orel, te. +48 608 527 988. Redaktor techniczny: Janusz Wach, tel. +48 606 930 559. Korekta: Iwona Stefaniak.