darewit Inkubatory do jaj animar terrarystyka Poid?a, karmid?a, inkubatory, siatki
(zwierz?ta, og?oszenia)
Og?oszenia, zwierz?ta,



Świątynne ogrody




Balijskie ogrody świątynne nie mają sobie równych w świecie. Mimo, że otaczają świątynie hinduskie, przywodzą śmiałe założenia ogrodów buddyjskich. Sztuka ogrodnicza, podobnie jak architektura wypracowała na wyspie swój jedyny i niepowtarzalny styl – balijski.

bali Balijczycy jako jeden z licznych narodów Indonezji na każdym kroku podkreślają swoją odrębną kulturę. Czują się pełnoprawnymi i ważnymi mieszkańcami kraju, ale sytuacje tą traktują raczej jak swobodną przynależność, a nie uległość. Mimo, że w szkołach dzieci uczy się głównie w języku indonezyjskim, to język balijski jest wszędzie żywy. Przede wszystkim w świątyniach, które tak jak przed setkami lat, tak i dziś, są własnością hinduistów. Początkowo cała Indonezja była, jak i większość świata, bezwyznaniowa lub oscylowała wokół animizmu. W miarę rozwoju techniki i transportu na dzisiejsze wyspy Indonezji zaczęli docierać kupcy z zamorskich Indii, który zaszczepili na wyspach hinduizm oraz buddyzm. W miarę rozwoju kultur światowych i promowania wiar monoteistycznych (islam, chrześcijaństwo) większość narodów zamieszkujących Indonezję, tym razem za sprawą kupców arabskich, przyjęła islam.
bali Buddyjsko- hinduistyczna Jawa (główna wyspa archipelagu) po czasie przekształciła się obok Sumatry w główną wyspę wyznawców islamu. Hinduiści, którzy chcieli pozostać przy starej wierze zmuszeni byli do opuszczenia Jawy i osiedlili się na pobliskiej wyspie- Bali. W taki sposób Bali stała się główną hinduistyczną wyspą Indonezji, która wraz z islamską Jawą i chrześcijańską Flores jest jedną z najważniejszych i najbardziej zaludnionych wysp Archipelagu Sundajskiego.
Balijskim ewenementem w skali światowej jest mnogość świątyń. Każde miasto, dzielnica, a nawet większa ulica posiada swoje miejsce modlitwy. Mało tego, również zamożniejsze rodziny wydzielają z części domu teren święty lokując tam świątynię. Zdarza się, że prywatna świątynia wkomponowana jest w ogród lub znajduje się na dachu domu. Wszystko to sprawia, że Bali definitywnie można nazwać wyspą świątyń. Budowle wyróżniają się mnogością stylów, jednak najbardziej rozpoznawalnymi elementami są: rozszczepione bramy oraz kaskadowo opadające daszki pagód często wykonane z trzciny. Następną rzeczą, która wyróżnia balijskie domy modlitw jest fakt, że skąpane są one w zieleni. Założenia świątynno-parkowe są na Bali bardzo popularne tworząc swego rodzaju oazy piękna. Z tego względu wszystkie większe świątynie, należące do miasta, gminy lub do bogatych właściciel prywatnych mają ogrody. Styl balijski wyróżnia się symbolizmem i podporządkowaniem przyrody bogom. Ogrody komponowane są w taki sposób, by jak najmocniej ukazać siłę lub charakter czczonego w sanktuarium boga, bogów lub żywiołów z nimi związanych. Ogrody świątyń nadmorskich wykorzystują zatem zbocza i klify, na których buduje się tarasy widokowe i chodniki, a ogrody nad jeziorami uwypuklają i hołdują roślinności wodno-bagiennej, która ma ścisły związek z bogami wody.
bali Z kolei ogrody świątynne położone w głębi lądu mają za zadanie połączyć elementy architektury sakralnej w jedną całość, jednocześnie gwarantując odwiedzającym różne doznania. Zielenią i małą architekturą ogrodową przygotowują pielgrzyma do nowego odkrycia, które jawi się w zasadzie za każdą bramą, żywopłotem czy szpalerem drzew. Dość często ogrody tworzą także miejsca związane z hinduistycznym, kosmicznym porządkiem. Są zatem ocienione miejsca wzorujące się na części demonicznej, które mogą znajdować się w małych zagajnikach, chłodnych stawach, gęstych nasadzeniach bambusa czy skupiskach krzewów. Trawiaste miejsca otwartych przestrzeni z ukwieconymi wyspami kwiatów i oczkami wodnymi przywodzą na myśl część ludzką. Z kolei skąpane w słońcu szlachetne rośliny rosnące wokoło pagód są odzwierciedleniem części boskiej.


Dla bogów morza
(...)

W głębi lądu
(...)

Ogród buddyjski
(...)




tekst i zdjęcia:
dr inż. Radosław Kożuszek Wystawa


cały artykuł jest opublikowany w najnowszym, czerwcowym numerze f&f – 06/2018 (233)
szukaj w kioskach, empikach lub zamów prenumeratę






STRONA GŁÓWNA


Wydawnictwo Fauna&Flora Adres: 45-061 Opole ul. Katowicka 55. Tel. 77/402-54-32. Tel./fax: 77/402-54-31. e-mail:redakcja@faunaflora.com.pl
Redakcja gazety: zespół. Redaktor naczelny: Marek Orel, te. +48 608 527 988. Redaktor techniczny: Janusz Wach, tel. +48 606 930 559. Korekta: Iwona Stefaniak.